دوشنبه 31 شهريور 1393   15:42:43
عناوين اصلي
اطلاعات گروه
اساتيد
بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 16104576
تعداد بازديد اين صفحه: 11598
در امروز: 10110
اين صفحه امروز: 24


                                      به گروه علوم تربيتي خوش آمديد
          
            
                                                   
گروه علوم تربيتي يكي از با سابقه ترين گروه هاي آموزشي دانشگاه است كه نزديك به سي سال همرا با تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن فعاليت خود را آغاز نموده است. بيش از دانشجو در رشته هاي كارشناسي مديريت آموزشي، كارشناسي آموزش پيش دبستاني، كارشناسي ارشد در رشته هاي :
مديريت آموزشي، برنامه ريزي آموزشي، تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش، تحقيقات آموزشي و دكتراي مديريت آموزشي به تحصيل اشتغال دارند.
از نظر تجهيزات داراي كتابخانه، سايت مركزي، كارگاه و كلاس هاي مجهز به ويدئو پرژكتور است.
اعضاي هيأت علمي اين گروه بسيار با تجربه و داراي سوابق درخشاني هستند و اميد است با توجه به شرايط و امكانات موجود گام هاي بلندي در مسير تعليم و تربيت كشور برداشته شود.

 
مختصراً به توضيحاتي درباره رشته هاي اين گروه مي پردازيم:
                                           
1.برنامه ريزي آموزشي

تعريف:
هدف اين گرايش از يك سو فراهم ساختن فرصت‌هاي يادگيري هر چه بيشتر براي گروه‌هاي واجب‌التعليم و علاقه‌مند به يادگيري و از سوي ديگر تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز توسعه اقتصادي كشورها است. در كل برنامه‌ريزي آموزشي، مديريت بر فعاليت‌هاي ياددهي و يادگيري به منظور ايجاد تغييرات مطلوب در رفتار يادگيرنده و ارزيابي ميزان تحقق اين تغييرات است.فارغ‌التحصيل اين گرايش به راحتي مي‌تواند علاوه بر پيش‌بيني‌هاي آموزشي يك كشور، مراحل برنامه‌ريزي آموزشي و مديريت بر اجراي آن را ترسيم كند و با روش‌هاي بهتر آموزشي، راهنما و مشاور خوبي براي يادگيرندگان باشد.

بازاركار گرايش برنامه ريزي آموزشي: امروزه آموزش با همه جنبه‌هاي زندگي ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه كه جامعه ما پيچيده‌تر شود، آموزش و پرورش نقش مهم‌تري در حل مسائل آتي و رشد انسان‌ها پيدا مي‌كند. به همين دليل موقعيت‌هاي شغلي بسياري براي فارغ‌التحصيلان اين گرايش وجود دارد. چون كشور ما، يكي از كشورهاي در حال رشد و توسعه است و بدون بهره‌گيري از شاخه‌هاي مختلف آموزشي، نمي‌تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين گرايش در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. تعدادي نيز در سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان‌هاي مديريت وبرنامه‌ريزي و برنامه‌وبودجه فعاليت مي‌كنند. گفتني است كه فارغ‌التحصيلان برنامه‌ريزي آموزشي مجوز تأسيس آموزشكده‌هاي درسي را دارند و در صورت داشتن سرمايه لازم،‌ مي‌توانند در اين زمينه فعاليت كنند.

                                     

2.برنامه ريزي درسي

تعريف: هدف از ايجاد دوره كارشناسي ارشد برنامه‌ريزي درسي عبارت است از: تقويت قدرت تفكر انتقادي دانشجويان جهت بررسي و تجزيه و تحليل برنامه‌هاي آموزشي و درسي مدارس كشور و تربيت افرادي كه قادر باشند بررسي تطبيقي روي برنامه‌ها، طرح‌ها و الگوهاي متداول و پيشرفته‌اي كه در ساير كشورها با موفقيت طراحي و اجرا شده را انجام داده و پيشنهادات لازم را در جهت تطبيق اين طرح‌ها و برنامه‌ها با توجه به خصوصيات آموزشي، عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي افراد جامعه امروز كشور باشند، ارائه دهند. (عيناً با گرايش برنامه‌ريزي آموزشي از نظر دروس و ضرايب يكي مي‏باشد)

بازاركار گرايش برنامه ريزي درسي: مشاوره برنامه‌ريزي درسي براي داوطلبان كنكور و همچنين دانش‌آموزان و دانشجويان تمام مقاطع، از تخصص‌هاي اين گرايش‌ مي‌باشد كه مدارس، دبيرستان‌ها و آموزشگاه‌هاي خصوصي پذيرايي اين افراد مي‌باشند. علاوه بر آن فارغ‌التحصيلان اين گرايش مي‏توانند جذب آموزش و پرورش و برخي سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان‌هاي مديريت وبرنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي شوند.
     
                               
3.مديريت آموزشي

تعريف: هدف‌ اين‌ گرايش‌ تربيت‌ نيروي‌ انساني‌ متعهد و كاردان‌ در زمينه‌ مديريت‌ آموزشي‌ در سطوح‌ مختلف‌ آموزشي‌ در كشور و برآوردن‌ نيازهاي‌ آموزشي‌ وزارتخانه‌ها و مراكز و مؤسسات‌ آموزشي‌ و دانشگاه‌ها بر اساس‌ ارزش‌هاي‌ اسلامي‌ و اصول‌ مديريت‌ است‌. يك‌ مدير آموزشي‌ بايد از ويژگي‌هاي‌ مختلفي‌ همانند قدرت‌ برنامه‌ريزي‌، روابط‌ انساني‌ خوب‌ و درك‌ و اجراي‌ اصول‌ صحيح‌ مديريت‌ آموزشي‌ برخوردار باشد تا بتواند در رابطه‌ با مسائل‌ و مشكلات‌ آموزشي‌ حوزه‌ فعاليت‌ خود قدرت‌ تشخيص‌ و تصميم‌گيري‌ داشته‌ باشد. فارغ‌التحصيلان اين رشته بايد از قدرت برنامه‌ريزي و روابط انساني خوبي برخوردار باشند تا بتوانند شكست و مسائل آموزشي را به خوبي تشخيص داده و در حل مشكل آن راهكارهاي مناسب را ارائه دهند. هدف از اين گرايش به وجود آوردن فارغ‌التحصيلان متعهد براي تمام سطوح مختلف آموزشي مي‌باشد.

بازاركار گرايش مديريت آموزشي: فارغ‌التحصيلان اين گرايش كه پرطرفدارترين گرايش در رشته علوم تربيتي1 مي‏باشند در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي‌شوند، برخي سازمان‌هاي دولتي مانند سازمان بهزيستي، وزارت بهداشت از جمله مكان‌هاي فعاليت فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها مي‌باشند. فارغ‌التحصيلان اين گرايش در صورت برخورداري از سرمايه لازم مي‌توانند مجوز تاسيس مهدكودك و آمادگي را اخذ كرده و بعنوان مدير آموزشي زمينه فعاليت كنند. علاوه بر اين فارغ‌التحصيلان اين رشته در هريك از سازمانهاي دولتي و خصوصي مي‏توانند در بخش آموزش منابع انساني فعاليت كنند.
 
                                       

4.تكنولوژي آموزشي

تعريف: برخلاف تصور عموم مردم صرفاً در ابزار و وسايل خلاصه نمي‌شود بلكه ديدي تازه به يادگيري مي‌باشد كه با استفاده از نظرات و اصول روانشناسانه بهترين نوع و روش استفاده را از وسايل آموزشي در جهت يادگيري بهتربازگو مي‌كند.

بازاركار گرايش تكنولوژي آموزشي:  فلسفه اصلي اين رشته، استفاده از توانايي فارغ‌التحصيلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سيما است. اما در عمل مي‌بينيم كه به دليل تفكر غلط حاكم بر محيط‌هاي فوق، تكنولوژيست‌هاي آموزشي به سختي جذب اين مراكز مي‌شوند. البته برخي از فارغ‌التحصيلان اين رشته جذب مدارس غيرانتفاعي شده‌اند و با ارائه طرح‌هاي آموزشي براي دوره‌ها و درس‌هاي مختلف، كارآيي مدرسه را بسيار ارتقاء داده‌اند.عده‌اي از فارغ‌التحصيلان نيز جذب وزارت ارشاد يا كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي‌شوند و بالاخره برخي از فارغ‌التحصيلان با توجه به توانايي‌هايي كه در طي تحصيل كسب كرده‌اند، جذب بازار كار آزاد مي‌شوند و به عكاسي آموزشي يا توليد فيلم‌هاي آموزشي مي‌پردازند.

                                  
5.تحقيقات آموزشي

تعريف: فارغ‌التحصيلان اين رشته با استفاده از روش تدريس و الگوهاي مختلف در ملل گوناگون بهترين سبك و الگو را در جهت بهبود نظام آموزشي كشور تدوين مي‌كنند.

بازاركار گرايش تحقيقات آموزشي: در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين گرايش در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. تعدادي نيز در سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي و پژوهشكده‏هاي حوزه علوم انساني فعاليت مي‌كنند.

                                 

6.آموزش بزرگسالان

تعريف: همانطور كه از نام اين رشته پيداست ضرورت داشتن علم و دانش را در زندگي انسان مشخص مي‌كند. به طوري كه تمامي افراد بازمانده از تحصيل، كارمندان سازمان‏هاي مختلف و يا علاقه‌مندان به تحصيل بتوانند يادگيري را ادامه دهند و يا بنيان‌گذار جامعه‌اي در حال يادگيري باشند.

بازاركار گرايش آموزش بزرگسالان: فارغ‌التحصيلان اين رشته علاوه بر  آموزش وپرورش مي‏توانند در هر يك از سازمانهاي دولتي و خصوصي ‏ در بخش آموزش منابع انساني فعاليت كنند.
ظرفيت دانشگاه آزاد در گرايش آموزش بزرگسالان: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اين گرايش وجود ندارد.

                                    

7.تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش

تعريف: فلسفه آموزش و پرورش يكي از دانش‌هاي ميان رشته‌اي است كه با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصيل در آن نيز مستلزم اطلاع قبلي از مباني و مباحث فلسفه از يك سو و دانستن مباني دانش آموزش و پرورش از سوي ديگر است در ايران تا آغاز دهه 1340، اين رشته، دانش مستقلي تلقي نمي‌شد ولي از اين دوره به بعد رفته رفته كتاب‌هايي هر چند متعدد ترجمه و تاليف شد. از يك سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنايي با نظريات تربيتي موجود در مكتب‌هاي اصلي و بزرگ فلسفي و از سويي ديگر تربيت انسان را بايد هدف و مقصدي باشد كه جوامع را بر آن مي‌دارد تا به طرح و سازمان بخشيدن آموزش و پرورش برآيند. به هر كدام از دو سوي امر بنگريم، فلسفه آموزش و پرورش را بايد «حكمت تربيت» بناميم و مقصود از آن راهگشايي خردمندانه در عمل تربيتي است.

بازاركار گرايش تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش: در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين گرايش در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. تعدادي نيز در پژوهشكده‏هاي حوزه علوم انساني فعاليت مي‌كنند.

                                       

8.مديريت و برنامه‌ريزي آموزش عالي

تعريف: مديريت و برنامه‌ريزي آموزش عالي علاوه بر ايجاد دانش به نحوه استفاده از آن دانش و اطلاعات اهميت بسياري مي‌دهد. استفاده از تكنولوژي جديد و پيشرفته براي انتقال دانش از جمله كارايي‌هاي اين رشته مي‌باشد براي مثال دانشگاه مجازي يكي از دستاوردهاي اين رشته مي باشد.

بازاركار گرايش مديريت و برنامه‌ريزي آموزش عالي: در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين گرايش در درجه اول جذب دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالي مي‌شوند. تعدادي نيز در سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي و وزارتخانه‏ها فعاليت مي‌كنند
.

گالري عكس
سايربخش ها
پيوند ها
 خانه                   پست الكترونيك                   نقشه سايت                   تماس با دانشگاه                 ارتباط با مسئولين
خانه | بازگشت | Guest (r_guest)

MCCIP Portal Generator
Powered By Sigma ITID.