گروه علوم تربیتی
گروه علوم تربیتی یکی از با سابقه ترین گروه های آموزشی دانشگاه است که نزدیک به سی سال همرا با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن فعالیت خود را آغاز نموده است.
مختصراً به توضیحاتی درباره رشته های این گروه می پردازیم:
1.برنامه ریزی آموزشی
تعریف: هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصتهای یادگیری هر چه بیشتر برای گروههای واجبالتعلیم و علاقهمند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل برنامهریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیتهای یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است.فارغالتحصیل این گرایش به راحتی میتواند علاوه بر پیشبینیهای آموزشی یک کشور، مراحل برنامهریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روشهای بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.
بازارکار گرایش برنامه ریزی آموزشی: امروزه آموزش با همه جنبههای زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیدهتر شود، آموزش و پرورش نقش مهمتری در حل مسائل آتی و رشد انسانها پیدا میکند. به همین دلیل موقعیتهای شغلی بسیاری برای فارغالتحصیلان این گرایش وجود دارد. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهرهگیری از شاخههای مختلف آموزشی، نمیتواند توسعه همه جانبه داشته باشد. در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت وبرنامهریزی و برنامهوبودجه فعالیت میکنند. گفتنی است که فارغالتحصیلان برنامهریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکدههای درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم، میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
2.برنامه ریزی درسی
تعریف: هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی عبارت است از: تقویت قدرت تفکر انتقادی دانشجویان جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامههای آموزشی و درسی مدارس کشور و تربیت افرادی که قادر باشند بررسی تطبیقی روی برنامهها، طرحها و الگوهای متداول و پیشرفتهای که در سایر کشورها با موفقیت طراحی و اجرا شده را انجام داده و پیشنهادات لازم را در جهت تطبیق این طرحها و برنامهها با توجه به خصوصیات آموزشی، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد جامعه امروز کشور باشند، ارائه دهند. (عیناً با گرایش برنامهریزی آموزشی از نظر دروس و ضرایب یکی میباشد)
بازارکار گرایش برنامه ریزی درسی: مشاوره برنامهریزی درسی برای داوطلبان کنکور و همچنین دانشآموزان و دانشجویان تمام مقاطع، از تخصصهای این گرایش میباشد که مدارس، دبیرستانها و آموزشگاههای خصوصی پذیرایی این افراد میباشند. علاوه بر آن فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند جذب آموزش و پرورش و برخی سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت وبرنامهریزی و تالیف کتب درسی شوند.
3.مدیریت آموزشی
تعریف: هدف این گرایش تربیت نیروی انسانی متعهد و کاردان در زمینه مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزشی در کشور و برآوردن نیازهای آموزشی وزارتخانهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و دانشگاهها بر اساس ارزشهای اسلامی و اصول مدیریت است. یک مدیر آموزشی باید از ویژگیهای مختلفی همانند قدرت برنامهریزی، روابط انسانی خوب و درک و اجرای اصول صحیح مدیریت آموزشی برخوردار باشد تا بتواند در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی حوزه فعالیت خود قدرت تشخیص و تصمیمگیری داشته باشد. فارغالتحصیلان این رشته باید از قدرت برنامهریزی و روابط انسانی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند شکست و مسائل آموزشی را به خوبی تشخیص داده و در حل مشکل آن راهکارهای مناسب را ارائه دهند. هدف از این گرایش به وجود آوردن فارغالتحصیلان متعهد برای تمام سطوح مختلف آموزشی میباشد.
بازارکار گرایش مدیریت آموزشی: فارغالتحصیلان این گرایش که پرطرفدارترین گرایش در رشته علوم تربیتی1 میباشند در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند، برخی سازمانهای دولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت از جمله مکانهای فعالیت فارغالتحصیلان این رشتهها میباشند. فارغالتحصیلان این گرایش در صورت برخورداری از سرمایه لازم میتوانند مجوز تاسیس مهدکودک و آمادگی را اخذ کرده و بعنوان مدیر آموزشی زمینه فعالیت کنند. علاوه بر این فارغالتحصیلان این رشته در هریک از سازمانهای دولتی و خصوصی میتوانند در بخش آموزش منابع انسانی فعالیت کنند.
4.تکنولوژی آموزشی
تعریف: برخلاف تصور عموم مردم صرفاً در ابزار و وسایل خلاصه نمیشود بلکه دیدی تازه به یادگیری میباشد که با استفاده از نظرات و اصول روانشناسانه بهترین نوع و روش استفاده را از وسایل آموزشی در جهت یادگیری بهتربازگو میکند.
بازارکار گرایش تکنولوژی آموزشی: فلسفه اصلی این رشته، استفاده از توانایی فارغالتحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. اما در عمل میبینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیطهای فوق، تکنولوژیستهای آموزشی به سختی جذب این مراکز میشوند. البته برخی از فارغالتحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شدهاند و با ارائه طرحهای آموزشی برای دورهها و درسهای مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء دادهاند.عدهای از فارغالتحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میشوند و بالاخره برخی از فارغالتحصیلان با توجه به تواناییهایی که در طی تحصیل کسب کردهاند، جذب بازار کار آزاد میشوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلمهای آموزشی میپردازند.
5.تحقیقات آموزشی
تعریف: فارغالتحصیلان این رشته با استفاده از روش تدریس و الگوهای مختلف در ملل گوناگون بهترین سبک و الگو را در جهت بهبود نظام آموزشی کشور تدوین میکنند.
بازارکار گرایش تحقیقات آموزشی: در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت و برنامهریزی و پژوهشکدههای حوزه علوم انسانی فعالیت میکنند.
6.آموزش بزرگسالان
تعریف: همانطور که از نام این رشته پیداست ضرورت داشتن علم و دانش را در زندگی انسان مشخص میکند. به طوری که تمامی افراد بازمانده از تحصیل، کارمندان سازمانهای مختلف و یا علاقهمندان به تحصیل بتوانند یادگیری را ادامه دهند و یا بنیانگذار جامعهای در حال یادگیری باشند.
بازارکار گرایش آموزش بزرگسالان: فارغالتحصیلان این رشته علاوه بر آموزش وپرورش میتوانند در هر یک از سازمانهای دولتی و خصوصی در بخش آموزش منابع انسانی فعالیت کنند.
ظرفیت دانشگاه آزاد در گرایش آموزش بزرگسالان: در حال حاضر در دانشگاه آزاد این گرایش وجود ندارد.
7.تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
تعریف: فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانشهای میان رشتهای است که با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصیل در آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش آموزش و پرورش از سوی دیگر است در ایران تا آغاز دهه 1340، این رشته، دانش مستقلی تلقی نمیشد ولی از این دوره به بعد رفته رفته کتابهایی هر چند متعدد ترجمه و تالیف شد. از یک سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنایی با نظریات تربیتی موجود در مکتبهای اصلی و بزرگ فلسفی و از سویی دیگر تربیت انسان را باید هدف و مقصدی باشد که جوامع را بر آن میدارد تا به طرح و سازمان بخشیدن آموزش و پرورش برآیند. به هر کدام از دو سوی امر بنگریم، فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» بنامیم و مقصود از آن راهگشایی خردمندانه در عمل تربیتی است.
بازارکار گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش: در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش میشوند. تعدادی نیز در پژوهشکدههای حوزه علوم انسانی فعالیت میکنند.
8.مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
تعریف: مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی علاوه بر ایجاد دانش به نحوه استفاده از آن دانش و اطلاعات اهمیت بسیاری میدهد. استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته برای انتقال دانش از جمله کاراییهای این رشته میباشد برای مثال دانشگاه مجازی یکی از دستاوردهای این رشته می باشد.
بازارکار گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی: در حال حاضر فارغالتحصیلان این گرایش در درجه اول جذب دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میشوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت و برنامهریزی و وزارتخانهها فعالیت میکنند.
رشته مدیریت آموزشی یکی از حوزه های مطالعاتی دانش مدیریت است. علم مدیریت آموزشی مجموعه ای منسجم از دانش حاصل از کاربرد روش علمی به منظور خصوصیات و تبیین عناصر سازمانی و روابط فی ما بین آنها در سازمانهای آموزشی است. در این تعریف، عناصر سازمانی متشکل از چهار سیستم بنیادی می باشند:
الف:سیستم رفتاری(فرد- گروه- سازمان غیر رسمی)
ب: سیستم ساختاری
ج: سیستم تکنولوژیک
د: سیستم محیطی
علم مدیریت آموزشی کارکردهای مدیریت در سازمانهی آموزشی را بر تئوری و دانش علمی مبتنی می سازد. کارکردهای مدیریت آموزشی شامل برنامه ریزی، ساماندهی، رهبری و کنترل در سازمانهای آموزشی است.
رشته مدیریت آموزشی در دانشگاههای معتبر جهان در مقطع دکتری در سه گرایش ارائه میشود :
- آموزش و بهسازی منابع انسانی
- سیاستگذاری آموزشی