گروه مدیریت

رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه های متعددی می باشد که از آن جمله می توان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی،تکنولوژی، مالی ،اجرائی ،جهانگردی، بیمه، بیمه اکو، امورگمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از شاخه های تخصصی تری مثل مدیریت کمیسریای دریایی یا اداره امور بیمارستانها نام برد.رشته هایی که در این دانشکده وجود دارد عبارتند از:

مدیریت مالی:
با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. دانش‌آموختگان مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند. فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلف همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی ( ارائه روش های نوین مالی ) تامین مالی و اعتباری می تواند در پست های مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی ( در مفهوم جدید آن ) ومعاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد.


مدیریت صنعتی:
دوره مدیریت صنعتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت است. رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند. اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش خویش، مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد. یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسولین واحدهای صنعتی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد. منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیمگیری مناسب و مطلوب باشند. بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند. به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند. فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟
علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم) قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ،ICDL، Ms Project و ... )

 

مدیریت‌ دولتی:

هدف‌ رشته‌ مدیریت‌ دولتی‌، تربیت‌ مدیران‌ شایسته‌ای‌ است‌ که‌ بتوانند وظایف‌ پنجگانه‌ محوله‌ را به‌ نحو احسن‌ در سازمان‌ها و تشکیلات‌ دولتی‌ کشور انجام‌ دهند. این‌ وظایف‌ عبارتند از: 1ـ برنامه‌ ریزی‌ و اجرای‌ آن‌.  2ـ سازمان‌دهی‌ یا تقسیم‌ وظایف‌ بین‌ کارکنان‌ یک‌ سازمان‌ به‌ نحوی‌ که‌ با تقسیم‌ کار بتواند مهارت‌ پرسنل‌ خود را در پرداختن‌ به‌ کارهای‌ جزئی‌ افزایش‌ دهد.  3ـ عملیات‌ امور استخدامی‌ یا کارگزینی‌ کارکنان‌ جدید.  4ـ هدایت‌ و راهبری‌.  5 ـ نظارت‌ و کنترل‌. این رشته به دلیل برخورداری از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

مدیریت تکنولوژی:
فناوری عامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ایفا می نماید. فناوری چه درون زا و مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برون زا تلقی شود، مستلزم مدیریت بر فرآیند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مدیریت فناوری (تکنولوژی ) یکی از رشته های بین رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مدیریتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنین استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گردیده است. در این رشته دانشجویان با حوزه های مختلف مدیریت فناوری نظیر پیش بینی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.
 
  قابلیتها و تخصصی که دانش آموختگان در رشته مدیریت فناوری کسب می نمایند. 

  • دستیابی به درک یکپارچه از موضوعات مرتبط با مدیریت و مهارت در بکار گیری آنها
  • تولید ایده های راهبردی و تحول آفرین در حوزه فناوری، تحقیق، توسعه و صنعت
  • شناخت تحلیلی فناوری بویژه فرآیند انتقال و توسعه فناوری
  • دستیابی به دیدگاه کلان مدیریتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
  • دستیابی به دیدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنیان
  • کسب آمادگی برای تبدیل ایده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآیند کارآفرینی
  • توان ارائه مشاوره در حوزه های بین مدیریت و مهندسی و فناوری
  • پرورش مدیرانی که اشراف به دانش پیش بینی، ارزیابی ، انتخاب، انتقال، تحقیق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پیدا نموده اند.
  • توان مشارکت در ایجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقیق و توسعه، فناوری و تولیدی
 
عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته مدیریت تکنولوژی

• مدیریت انتقال فناوری
• مدیریت کارآفرینی
• مدیریت توسعه فناوری
• مدیریت پروژه های تحقیق و توسعه
• مدیریت پیش بینی و انتخاب فناوری
• مدیریت طراحی فناوری
• مدیریت، تحقیق و توسعه
• مدیریت تجاری سازی و چند منظوره کردن فناوری
 
مشاغل و صنایع و حوزه هایی که دانش آموختگان علاقمند این رشته می توانند در آن موفق باشند.
• مدیریت واحدهای تحقیق و توسعه (R&D)
• مدیریت شرکتهای مهندسی با تأکید بر خدمات مهندسی
• مدیریت پارکهای علم وفناوری و مراکز رشد فناوری
• مراکز تحقیقات مهندسی و طراحی مهندسی
• مدیریت واحدهای انتقال فناوری و توسعه داخلی
• مدیریت شرکتهای دانش بنیان و فن بازارها

 

مدیریت بازرگانی:
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد. هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متحده .
فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.
 

مدیریت اجرایی: 

مجموعه مدیریت اجرایی با هدف پرورش مدیرانی کارآمد و توانمند که قابلیت ارتقای مستمر بهره‌وری سازمانی را داشته باشند طرح‌ریزی شده و در جمع گزینه‌های موجود برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قرار گرفته است. این مجموعه دارای ۳ گرایش می باشد. «مدیریت اجرایی» ، «MBA» و «مدیریت شهری» است که تفاوت MBA با جذب دانش آموختگان رشته های فنی مقطع کارشناسی و با تاکید بر مباحث کمی در مقطع کارشناسی ارشد، سعی بر آن دارد تا راهکارهایی نو برای تلفیق بازاریابی بین الملل ، تجارت الکترونیک و روش‌های رو به رشد کسب و کار برای ارتقاء سازمان ارائه نماید. مدیریت اجرایی با نگاهی کیفی و با به خدمت گرفتن ابزارهای مالی و اقتصادی، سیستم‌های اطلاعات مدیریت و توسعه نوآوری ، سعی بر آن دارد تا سازمان را در جهت دستیابی به اهداف خود یاری نماید.
هر فردی بدون هیچ پیش زمینه‌ای ازتوانایی و مهارت، قادر است یک قایق را در یک رودخانه آرام به حرکت درآورد؛ اما هدایت همین قایق در یک دریای طوفانی و مواج هرگز بدون تجربه و مهارت امکان‌پذیر نیست. به همین ترتیب در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نمی‌توان اداره یک سازمان را به فردی که فاقد مهارتهای پیچیده مدیریتی است سپرد.
دوره کارشناسی ارشد مدیریت (MBA) یا Master of Business Administration به منظور پرورشی مدیران کارآمد جهت اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. هدف این دوره پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی در رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های فنی و مهندسی افرادی است که قادر باشند در زمینه‌های ذیل انجام وظیفه نمایند.

۱- اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان با یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش‌های تولیدی، بازریابی و فروش اطلاعات
۲- ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
۳- طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
۴- کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
۵- ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه‌های مزبور بر مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

افرادی که در این دوره پذیرفته می‌شوند حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته‌های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنایی پیدا کرده‌اند. این افراد پس از فرا گرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارت‌های مدیریتی در این دوره (مدیریت سازمان نیروهای ارزنده‌ای خواهد شد که می‌توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدف‌های بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.